7. tydzień ciąży – objawy, rozwój płodu, USG

8/09/2021


Czas dynamicznych zmian – tak niewątpliwie należy opisać okres zarodkowy, w którym organizm rozwijający się w ciele matki z dnia na dzień widocznie rośnie. Siódmy tydzień ciąży to także moment, w którym zachodzą kolejne zmiany przygotowujące organizm kobiety na dalsze wyzwania ciąży. Sprawdź, co dzieje się z ciałem w pierwszym trymestrze ciąży i co można zaobserwować podczas badania USG.

W artykule znajdziesz informacje na następujące tematy:

Rozwój zarodka - 7. tydzień ciąży

Na tym etapie wciąż trwa okres zarodkowy, dlatego mówimy, że w ciele matki rozwija się nie płód, lecz jeszcze zarodek. Siódmy tydzień ciąży to czas szybkiego wzrostu, podczas którego zarodek powiększa się nawet o 1–2 mm na dobę[1]. Rozwija się wówczas między innymi głowa, a twarz zaczyna nabierać ludzkiego wyglądu. Pojawia się zawiązek języka, rozwija się górna warga. Zmienia się także budowa szczęki i żuchwy, zarasta podniebienie. Kończy się formowanie soczewki oka, oczy kierują się ku przodowi, a także tworzą się zamknięte jeszcze powieki. Rozwija się narząd słuchu, konkretnie takie elementy jak kanały półkoliste i ślimak, a sama małżowina uszna przyjmuje swój właściwy kształt. Kostnieją zarówno żebra, jak i kręgi.

Na tym etapie rozróżnialne stają się już wewnętrzne narządy płciowe męskie oraz żeńskie (nie zewnętrzne, więc nie poznamy jeszcze płci podczas USG). Między neuronami w korze mózgowej powstają synapsy i notuje się pierwsze oznaki aktywności fal mózgowych. Zarodek na końcu siódmego tygodnia ciąży mierzy około 2 centymetrów[2]. Co w tym czasie pokaże USG? Na obrazie widoczna jest przede wszystkim owodnia z zarodkiem wewnątrz oraz pęcherzyk żółtkowy. Widać bijące serduszko, czynność serca wynosi 120-170 uderzeń na minutę[1].

I trymestr (7. tydzień ciąży) - zmiany w organizmie kobiety

W trakcie pierwszego trymestru ciąży dochodzi do wielu zmian fizjologicznych, które przygotowują organizm kobiety na cały ten wyjątkowy czas. Siódmy tydzień ciąży to moment, kiedy zwiększeniu ulega objętość krwi. Podobnie jest z objętością wyrzutową serca, która w pierwszym trymestrze zwiększa się o 30-40% względem czasu przed ciążą. Czynność serca matki przyspiesza o około 15-20 uderzeń na minutę. Jednocześnie w czasie ciąży spada średnie ciśnienie tętnicze, stąd pojawiają się objawy w postaci osłabienia czy senności. 60-70% kobiet doświadcza uczucia duszności i pojawia się charakterystyczna ciążowa zadyszka. Takie objawy mogą wystąpić już w pierwszym trymestrze, dlatego ich pojawienie się w siódmym tygodniu ciąży nie powinno być powodem do niepokoju. Sam mechanizm ich powstawania nie do końca jest poznany[3], ale uważa się, że główną rolę odgrywają wspomniane wcześniej zmiany w krążeniu oraz wysoki poziom progesteronu, który pobudza ośrodek oddechowy w mózgu, powodując przyspieszenie i spłycenie oddechu. Zmieniają się także parametry związane z funkcjonowaniem nerek - wzrasta częstość oddawania moczu i jego ilość, powiększają się także nadnercza. W tym czasie mogą pojawiać się również dolegliwości ze strony układu pokarmowego, takie jak nudności czy wymioty. Występują one nie u wszystkich ciężarnych, a ich nasilenie jest zróżnicowane.

Zalecenia dietetyczne i dotyczące aktywności fizycznej

Dieta w czasie ciąży powinna uwzględniać specyficzne potrzeby związane z tym stanem fizjologicznym. W pierwszym trymestrze zapotrzebowanie kaloryczne rośnie nieznacznie, zaledwie o 85 kilokalorii[4]. Należy zadbać nie tylko o ilość pożywienia, ale także jego jakość - po to, aby dostarczyć organizmowi wszystkie niezbędne witaminy i składniki mineralne. Zapotrzebowanie na część z nich (na przykład witaminę E, C, witaminy z grupy B, żelazo, cynk, jod) ulega zwiększeniu, a niektóre (witamina D, wapń) mogą pozostać na takim samym poziomie[4].

Te substancje najlepiej dostarczyć organizmowi wraz z pożywieniem, ale z różnych powodów zbilansowanie diety nie zawsze jest łatwe. Wówczas można skorzystać z preparatów przeznaczonych dla kobiet w ciąży, na przykład MamaDHA Premium+. Przed rozpoczęciem suplementacji należy jednak skonsultować to ze swoim lekarzem prowadzącym. Kobiety w ciąży, podobnie jak wszystkie inne osoby, powinny regularnie podejmować aktywność fizyczną[5]. Oczywiście musi być ona dostosowana zarówno do możliwości wynikających z przyczyn zdrowotnych, jak i samopoczucia. Mogą być to spacery, proste ćwiczenia. Niezalecane są aktywności rodzące ryzyko urazów, na przykład jazda konna, jazda na rolkach, łyżwach czy nartach[4]. Warto wybrać to, co sprawia przyjemność, a jednocześnie leży w zakresie fizycznych możliwości.

Na podstawie:

  • M. Pietryga i wsp., Ultrasonograficzna ocena płodu w 5.–10. tygodniu ciąży, „Ginekologia i Perinatologia Praktyczna” 2, 2017, nr 5, s. 193–198.
  • D. Kornas-Biela, Okres prenatalny [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN 2011, s. 151–152.
  • A. Szpera-Goździewicz, Zmiany ustrojowe w przebiegu ciąży, [w:] G.H. Bręborowicz (red.), Położnictwo, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2020, wydanie III, t. 1, s. 50–53.
  • D. Szostak-Węgierek i wsp., Zasady żywienia kobiet ciężarnych [w:] D. Szostak-Węgierek (red.), Żywienie w czasie ciąży i karmienia piersią, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, s. 30–31; 34.
  • A. Czerwonogrodzka-Senczyna, Zasady prawidłowego żywienia kobiet w wieku rozrodczym [w:] D. Szostak-Węgierek (red.), Żywienie w czasie ciąży i karmienia piersią, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, s. 18.

PRZEBIEG CIĄŻY
Zobacz też:

Powrót do listy artykułów